Dominik Łuczak

dr inż. Dominik Łuczak

Dane osobowe

Imię i nazwisko  Dominik Łuczak
Stopień naukowy  dr inż.
Stanowisko  adiunkt
Nr pokoju  730
Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefon  +48 61 665 2557
Dyscyplina naukowa automatyka, elektronika i elektrotechnika (automatyka i robotyka)
SIN https://sin.put.poznan.pl/people/details/dominik.luczak
ORCID http://orcid.org/0000-0002-2755-5503
Web of Science https://www.webofscience.com/wos/author/rid/H-2886-2012

 

 


Dominik Łuczak (IEEE Member since 2012) received the MSc degree and the PhD degree with honors in control engineering and robotics from the Poznan University of Technology in 2009 and 2014, respectively. Additionally he received BSc eng. in computer science from the Poznan University of Technology in 2011. Currently, he works at Faculty of Control, Robotics and Electrical Engineering of PUT. He is an author and coauthor of over 30 scientific papers and 3 patents. His research interest includes motion control, system identification, parameter estimation, system monitoring and diagnostics using digital signal processing. Additionally he has experience in embedded system design and software development for mobile, cloud and embedded systems.

Main specialties:

  1. Control algorithms of complex systems: direct drive, electrical drives, motion control, power inverter, fault tolerant control, multi-mass system,
  2. Real-time data analysis: DSP, Fourier analysis, digital filters (FIR, IIR), digital signal processing, Matlab
  3. Control system algorithms design: linear and nonlinear systems
  4. Embedded software: C, C++, FreeRTOS, LwIP, CMSIS, ADSP-21489 SHARC, STM32F7, STM32H7, other microcontrollers (PIC, AVR, ADuC831)
  5. Embedded hardware: industrial and consumer electronics design, schematic and PCB design in KiCad
  6. Database: SQL, MySQL, SQLite, JSON,
  7. Web: HTML, jQuery (JavaScript), Bootstrap (CSS), Yii framework (PHP),
  8. Operating systems:  Linux, shell of OS, virtual machines, C/C++/C# applications,
  9. Mobile: android applications, RESTful,
  10. Network: standard Ethernet protocols (e.g. Ethernet, IPv4, UDP, TCP, HTTP), IoT protocols (e.g. MQTT), industrial protocols (e.g. HART, pofibus, profinet, powerlink, KNX)
  11. Reviewer of scientific articles, reviewer of grants for R&D, intellectual property know-how

 

List of publications:

https://scholar.google.pl/citations?user=JDu686AAAAAJ&hl=pl
https://www.webofscience.com/wos/author/rid/H-2886-2012 (previously https://publons.com/researcher/H-2886-2012/ http://www.researcherid.com/rid/H-2886-2012 )
http://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=50461802900
http://orcid.org/0000-0002-2755-5503
https://sin.put.poznan.pl/people/details/dominik.luczak

Full text of the publications:

https://www.researchgate.net/profile/Dominik_Luczak

Projects:

Control of electric drives with complex mechanical structure

 


Informacje dla studentów i terminy konsultacji są przedstawione w kursie ( https://ekursy.put.poznan.pl/ )

Information for students and consultations  time are given in e-course ( https://ekursy.put.poznan.pl/ )

 

Terminy dyżurów: https://informator.put.poznan.pl/app/dominik.luczak.html

W pilnych sprawach proszę o kontakt e-mailowy. / In urgent cases, please contact me by e-mail.

 

#Zadania domowe z wykładów
„Przekazywanie wiedzy, które pobudza tylko jeden ze zmysłów, jak np. słuchanie, czytanie i patrzenie, jest najmniej efektywne. Znacznie lepiej działają metody, które angażują kilka zmysłów. Jednak *najskuteczniejsze są te, które wymagają od uczącej się osoby podjęcia jakiegoś wysiłku*.” Źródło: https://kierownikprojektu.com/2018/07/26/skuteczne-i-efektywne-przekazywanie-wiedzy-zgodnie-z-metoda-twi-instruowanie-pracownikow/
Zadania domowe mają dwa cele: a) przerobienie treści wykładowych oraz b) samoocena na własne potrzeby. Zadania domowe podlegają wyłącznie ocenie formującej lecz nie wpływają na ocenę końcową. Zakładam, że wykonywanie zadań domowych pod presją oceny wiąże się z zbędnym stresem, który nie sprzyja postępom w nauce. Zadania będę Państwu udostępniał systematycznie i mają one utrwalić u Państwa wiedzę i jej zrozumienie. Jest to też forma mobilizacji by nie zostawiać nauki dopiero na kilka dni przed egzaminem/zaliczeniem. Zgodnie z regulaminem studiów weryfikacja zdobytej wiedzy i jej zrozumienie odbędzie się na egzaminie/zaliczeniu końcowym. Dlatego wykorzystując formy e-learningu należy przejść do aktywnego uczenia się poprzez natychmiastowe wykorzystanie wiedzy w praktyce (patrz Rys.1 Stożek zapamiętywania Dale’a https://uczsieskuteczniej.files.wordpress.com/2011/01/piramida-uczenia-sie1.png ).

#Czas nauki
Zasadniczym pytaniem jest ile czasu należy poświęcić na naukę. Odpowiedzi udziela ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w której zapisano 1 punkt ECTS odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia organizowane przez uczelnię oraz jego indywidualną pracę związaną z tymi zajęciami. Co to oznacza w praktyce? Oznacza naukę na poziomie 750 – 900 godzin w semestrze obejmującym 30 ECTS. W praktyce akademickiej, gdzie semestr podzielony jest na 15 tygodni odpowiada to pracy od 50 do 60 godzin tygodniowo. Zatem dziennie jest to od 10 do 12 godzin przy założeniu 5 dni nauki w tygodniu. Należy też wyjaśnić, że godzina o której mowa w ustawie jest godziną lekcyjną trwającą 45 minut zegarowych. Podsumowując dziennie należy poświęcać na naukę od 7,5 godziny zegarowych do 9 godzin zegarowych.
(Przykład. Przedmiot ma przypisane 4 punkty ECTS co oznacza nakład pracy na poziomie 6 godzin zegarowych tygodniowo.)
Wiedząc ile czasu należy poświęcać na naukę z danego przedmiotu należy zadać klika pytań samemu siebie: Czy poświęcam łącznie na naukę wymaganą liczbę godzin? Czy poświęcam wymaganą liczbę godzin na dany przedmiot? Czy poświęcam proporcjonalnie czas na każdą z form zajęć (wykład/projekt/ćwiczenia/laboratoria)? Czy uczę się regularnie? Czy efektywnie wykorzystuje czas edukacji (usuwając rozpraszacze w postaci kanałów społecznościowych, dbając o zdrowie i regularny sen)? Czy wykorzystuje metody i technologie do samoorganizowania czasu i zwiększenia produktywności?

#Cykl uczenia się a krzywa uczenia.
„Kolejne zjawisko, które dotyczy uczenia, zauważył Stanisław Mika. W pierwszej fazie *uczenie się jest bardzo powolne*, albo nie ma go wcale (odcienek A). Wiele osób poddaje się już na tym etapie stwierdzając, że to za trudne i nie dadzą rady. Jednak wkładając trochę wysiłku w przezwyciężenie pierwszych niepowodzeń, dochodzimy do etapu, kiedy zaczynamy rozumieć o co chodzi w zdobywanej nowej umiejętności czy wiedzy.
Krzywa uczenia się dotyczy każdego z nas. Możemy zacisnąć zęby, zaakceptować, że nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli i w ten sposób iść do przodu, albo dać się ponieść słomianemu zapałowi i poddać się, gdy tylko nadejdą pierwsze trudności.” Źródło: https://kierownikprojektu.com/2017/04/12/krzywa-uczenia-sie/

#Wykład
Zasadniczo do przeprowadzenia wykładu zdalnego stosowane jest podejście asynchroniczne i synchroniczne. W obecnej sytuacji stosuję podejście synchroniczne. Rodzaje e-learningu:
a) wykład asynchroniczny - dowolny czas nauki (m.in. przekazane filmy, przekazane materiały, zadania domowe),
b) wykład synchroniczny - wykład wg planu zajęć (m.in. wykład w czasie rzeczywistym, zadania domowe).

#Konsultacje
Konsultacje prowadzę zarówno w trybie asynchronicznym jak i synchronicznym. Konsultacje mogą być indywidualne bądź zbiorowe. Jednakże w trybie asynchronicznym z uwagi na ogólną dużą liczbę studentów i e-maili mogą wystąpić opóźnienia. W przypadku e-maili proszę rozdzielać treść zadań domowych od pytań organizacyjnych gdyż zadania domowe odkładam na osobną kolejkę i mogą państwo dłużej czekać na odpowiedź. Proszę stosować nowe tematy e-maili by ten proces usprawnić. Proszę mieć na uwadze, że przygotowuję treści wykładowe dla różnych grup co wiąże się z dużą liczbą osób. Zachęcam do podjęcia kontaktu w trybie synchronicznym (przez e-meeting, skype, zoom) lub asynchronicznym (e-mail) z precyzyjnym tematem.

#Zaliczenie wykładu/egzamin
Ocena ostateczna z zajęć wykładowych wystawiona zostanie na podstawie egzaminu lub zaliczenia. W obecnej sytuacji egzamin/zaleczenie będzie przeprowadzone najprawdopodobniej z wykorzystaniem systemu nauki zdalnej e-Kursy poprzez zadania otwarte i testowe. Dokładna forma zaliczenia/egzaminu będzie określona w oparciu o wytyczne uczelniane. Zaliczenie/egzamin weryfikuje czy student zna i rozumie treści, dlatego zadania testowe będą weryfikowały zrozuienie materiału i jego wykorzystanie w krótkich zadaniach nie zaś pamięciowe odtworzenie treści.

 

W terminie xx.xx.xxxx - xx.xx.xxxx jestem niedostępny. / In the period xx.xx.xxxx - xx.xx.xxxx I am not available.

W dniu xx.xx.xxxx konsultacje są odwołane. / On xx.xx.xxxx, the consultations are canceled.


 3. Prace dyplomowe / Diploma work:

Zakończone prace dyplomowe / Completed diploma theses..


Jedyną stałą rzeczą jest zmiana / The only constant thing is change.